Xiaomi zostało uznane za jedną z „50 najbardziej innowacyjnych firm 2022 roku” przez amerykańską firmę Boston Consulting Group (BCG). Wszystko byłoby idealnie, gdyby nie to, że subiektywnie czuję, że Xiaomi 2022 to nie Xiaomi 2019.

W drugim kwartale 2022 roku Xiaomi przeznaczyło 3,8 miliarda RMB na badania i rozwój, co oznacza wzrost o 22,8 procent w stosunku do roku poprzedniego. W sierpniu br, podczas premiery nowych produktów, Lei Jun, założyciel, prezes i dyrektor generalny Xiaomi, zauważył, że inwestycje firmy w badania i rozwój wzrosły o 39,7 procent od 2017 roku i spodziewa się, że osiągną łącznie 17 miliardów RMB w 2022 roku i 100 miliardów RMB w ciągu najbliższych pięciu lat.

Wszystkie te liczby wyglądają świetnie, ale gdy wybrałem się wczoraj do Xiaomi Store w Galerii Katowickiej po ponad roku to poczułem się jakbym był tam wczoraj. Mam wrażenie, że firma złapała zadyszkę. Praktycznie wszystkie produkty widziałem już wiele miesięcy temu. Czasem nawet lat.

Co się dzieje Xiaomi?

Roboty odkurzające? Są, nawet jeden ze stacją do samo opróżniania. Ale Roborock pokazał nam, że można zrobić znacznie, znacznie więcej. Sklep posiadał też kilka czujników, tych samych, które widzimy od 3 lat. W tym czasie Aqara pokazała całą gamę nowych urządzeń. Czasem kompletnie nietrafionych, to prawda. Ale taka jest cena innowacji, jeśli nie ryzykujesz to nie zyskujesz.

Gdy zaczynałem SmartMe Xiaomi zaskakiwało mnie co tydzień nowymi produktami. Dosłownie co tydzień. Teraz czekam cały rok na cokolwiek i dostajemy odrobinę poprawioną hulajnogę. To nie jest to Xiaomi, w którym się zakochałem… A jako, że naprawdę mam dalej ogromny sentyment do tej firmy to czekam na jakąś zmianę. Na kolejną smart kuwetę, robota, który odkurzy schody, albo XiaoAi (gdzie podział się ten asystent).

Nie mam już też tego poczucia, które było na początku, czyli Chiny są lata świetlne przed Europą. Tam też nie są pokazywane innowacyjne, szalone, kosmiczne produkty. Europa dogoniła Chiny i nie ma potrzeby zastanawiać się, który region wybierać. Wybierz Europę, po prostu.

Obiektywnie, raport potwierdza innowacyjność.

Ranking 50 najbardziej innowacyjnych firm BCG opiera się m.in. na ankiecie wśród ponad 1500 managerów ds. innowacji z całego świata, przeprowadzonej na przełomie 2021 i 2022 roku.  W rankingu uwzględniane są wyniki badanych firm w czterech kategoriach: dzielenia się ideami i pomysłami w skali globalnej, opinii innych reprezentantów branży, wpływu na daną branżę i tworzenia nowych wartości. BCG publikuje swój coroczny raport na temat innowacji od 2003 roku.

Subiektywnie, czegoś mi brak

Zatem pojawia się pytanie, czy to moje subiektywne podejście, czy coś tu nie gra? Czy Xiaomi wróci do nas z wielkim uderzeniem innowacji? Mam wielką nadzieję. Czekam na nowe oczyszczacze powietrza, na inteligentne termostaty, na głośniki, które będę mógł użyć w Europie.

Ciekawi mnie jakie jest Wasze zdanie na ten moment. Czy Waszym zdaniem Xiaomi dalej jest innowacyjne, czy złapało zadyszkę? I czy sobie z nią poradzi i jeszcze nas zaskoczy, czy zniknie w odmętach historii? Oby nie…


Kompletnie zwariowany na punkcie smart. Jeśli tylko pojawi się coś nowego, to koniecznie musi to dostać w swoje ręce i przetestować. Lubi rozwiązania, które się sprawdzają, i nie znosi bezużytecznych gadżetów. Jego marzeniem jest zbudować najlepszy portal z obszaru smart w Polsce (a później na świecie i Marsie w 2025).

Polska grupa Smart Home by SmartMe

Polska grupa Xiaomi by SmartMe

Promocje SmartMe

Powiązane posty

2 myśli na “Xiaomi w gronie najbardziej innowacyjny firm 2022, czy jest coś o czymś nie wiem?

Dodaj komentarz