Nasze życie codzienne ulega istotnym zmianom: od adaptacji do życia w „wiecznokryzysie”, przez rosnącą popularność społeczności internetowych, po utratę korzyści związanych z pracą stacjonarną, a także wykorzystywanie sztucznej inteligencji do zwiększania kreatywności. W konsekwencji tych zmian – jak dowodzi raport Accenture – przedsiębiorstwa będą funkcjonować w zupełnie nowych realiach.

– Żyjemy w czasach permanentnego kryzysu, w poczuciu ciągłej niepewności i nieustannych zmian. Dynamiczne zmiany dotyczą również potrzeb konsumenckich, do których firmy – koncentrując się na życiu swoich klientów, jego zmiennych okolicznościach oraz priorytetach – muszą się dostosować. Perspektywie „życiocentryczności”, tj. umieszczeniu w centrum zainteresowań przedsiębiorstw życia konsumentów, z całą jego złożonością oraz niepewnością, a także uznaniu jego wpływu na decyzje zakupowe, potrzeby, zachowania oraz nastroje współczesnych konsumentów, poświęcony jest Playbook Accenture The Life-Centricity. W tej perspektywie osadzony jest również tegoroczny raport Accenture Life Trends 2023, prezentujący pięć głównych trendów, które będą wpływać na układ sił pomiędzy firmami a konsumentami w 2023 roku – mówi Rainer Balensiefer, dyrektor zarządzający Accenture Song w Polsce.

Tegoroczny raport Accenture Song, do którego wizualizacji wykorzystano sztuczną inteligencję, został opracowany przez międzynarodowy zespół projektantów, pracowników kreatywnych, specjalistów od technologii, socjologii oraz antropologii. Przedstawia następujące trendy i zjawiska, na które firmy powinny zwrócić uwagę w 2023 roku:

1. I will survive – Świat przechodzi od jednej globalnej katastrofy do drugiej, ale jak pokazuje historia ludzkości, człowiek adaptuje się do trudnych warunków korzystając z reakcji walki, ucieczki, koncentracji lub zamrożenia. Sposób, w jaki ludzie poradzą sobie z życiem w permanentnym kryzysie, wpłynie na ich decyzje zakupowe, postrzeganie marek oraz pracodawców.

2. I’m a believer – W niepewnym świecie ludzie szukają miejsc, do których przynależą. Dlatego marki nowej generacji będą rodzić się jako wspólnoty, redefiniując lojalność i współudział w ich budowaniu. Dla przykładu, zdecydowana większość badanych, w ciągu ostatnich sześciu do dziewięciu miesięcy, spróbowała nowego hobby lub dołączyła do nowych społeczności. Trzy zjawiska wspierają ten trend:

• Silne wspólnoty na platformach takich jak: Reddit, Discord i Twitch.
Token-gating: dostęp zarezerwowany wyłącznie dla posiadaczy tokenów.
• Kolekcjonowanie: digital art, autografy, karty i inne.

3. As it was – Debata na temat powrotu do pracy stacjonarnej trwa. Jasne jest jednak, iż obecna sytuacja nie jest korzystna dla wszystkich. Każdemu z nas brakuje takich aspektów pracy stacjonarnej, jak osobisty kontakt czy możliwość bezpośredniego przekazywania wiedzy młodszym stażem kolegom. Bez osobistego, fizycznego zaangażowania, firmy mogą stracić pozycję mentora mobilizującego pracowników do innowacyjności, rozwoju i integracji. Nadszedł czas, aby liderzy stworzyli nowe plany godzące sprzeczne interesy.

4. OK, creativity – Technologia AI stała się ogólnodostępna i szeroko wykorzystywana w procesie twórczym. Sieci neuronowe wspierają kreowanie treści i obrazów, nie wymagając od użytkowników indywidualnego wysiłku, ani umiejętności. Firmy będą musiały szukać sposobów wyróżnienia się w morzu generowanych przez AI przekazów i wykorzystywać ją do rozwoju swojej innowacyjności.

5. Signed, sealed, delivered – Sposoby korzystania (także nieuczciwe) z danych osobowych od dawna wymagają transformacji. Brak transparentności firm w budowaniu cyfrowych doświadczeń klientów, przekłada się na brak zaufania ze strony konsumentów. Wkrótce, dzięki cyfrowym portfelom zawierającym tokeny (m.in. jako metodę płatności, identyfikator lub kartę lojalnościową), klienci odzyskają kontrolę nad tym, jakie dane udostępniają lub sprzedają w sieci. To dobra wiadomość dla firm. Dane przekazane dobrowolnie mają większą wartość niż informacje pochodzące od podmiotów trzecich, które w świecie bez cookies będą blokowane.

– Ludzie, doświadczając kryzysów w różnych sferach i sytuacjach, odczuwają naturalną potrzebę zachowania kontroli. W tym celu najczęściej muszą coś zmienić, a te zmiany mają nieodzowny wpływ na firmy i organizacje. Nie musi jednak on być niekorzystny. Zrozumiany i umiejętnie pokierowany, pozwoli na nowo budować relacje, rozwijać technologie, tworzyć nowe przestrzenie. Upowszechnianie się i demokratyzacja zaawansowanych, i dotychczas dostępnych tylko dla wykwalifikowanych specjalistów technologii takich jak AI, może również mieć znaczący wpływ nie tylko na poczucie stabilności i kontroli jutra wśród ludzi, ale również może przemodelować relacje i układ sił między firmami i ich klientami. Jesteśmy świadkami złożonej rewolucji, która sprawia, że nadążanie za zmianami, przewidywanie trendów i odważne sięganie po nieznane dotąd powszechnie technologie wpisują się w DNA firm i konsumentów – Krzysztof Ślęczka, dyrektor zarządzający obszarem Consumer Goods and Services w Accenture w Polsce.

Źródło i zdjęcia: Informacja Prasowa

Polska grupa Smart Home by SmartMe

Polska grupa Xiaomi by SmartMe

Promocje SmartMe

Powiązane posty

Dodaj komentarz