Rozwój firmy Xiaomi rozpoczął się w 2011 roku wraz z wprowadzeniem na rynek smartfonu Mi 1, który okazał się ogromnym sukcesem. W przeciwieństwie do innych producentów smartfonów, którzy polegali głównie na dystrybutorach detalicznych, Xiaomi zdecydowało się na sprzedaż online. Zmiana ta wiązała się z bardziej skomplikowaną logistyką i rygorystycznymi wymaganiami dotyczącymi opakowań.
Przedstawimy wywiad z Chen Lu, dyrektorką ds. ekosystemu i mózgiem stojącym za przełomowym projektem opakowań Xiaomi. Poznamy jej historię jako lidera i rolę, jaką odegrała w zbudowaniu tak mocnego zespołu.
Jaka jest filozofia projektowania opakowań w firmie Xiaomi?
Chen Lu: Nasze opakowania odzwierciedlają część filozofii produktów Xiaomi: prostotę, praktyczność i dostępność.
W jaki sposób ty i twój zespół zbudowaliście filozofię projektowania marki Xiaomi?
Chen Lu: Kiedy dołączyłam do Xiaomi w 2011 roku, stanęliśmy przed takimi wyzwaniami jak mały budżet, ograniczone opcje dostawców i napięte terminy. Rozwiązaliśmy te wyzwania poprzez kreatywne projektowanie. W tamtych czasach opakowania smartfonów były prostymi pudełkami z nadrukiem. Aby wyróżnić się od innych marek nasze opakowania musiały być charakterystyczne i przyjazne dla portfela.
W 2011 roku Xiaomi ustaliło więc trzy zasady projektowania dla swoich opakowań. Po pierwsze, ich design musi koncentrować się wokół technologii. Po drugie, musi umożliwiać natychmiastową i łatwą dostawę po zakupie online. Wreszcie, opakowanie musi być niedrogie. W rezultacie nasze pierwsze telefony Xiaomi zostały zapakowane w wyjątkowe, bo niespotykane wówczas na rynku, pudełko „lotnicze”, wykonane z kartonu pakowego.
W 2012 roku, gdy liczba użytkowników przekroczyła milion, oczekiwania wobec Xiaomi wzrosły. Zdaliśmy sobie sprawę, że ponieważ nasi użytkownicy kontaktowali się z Xiaomi przede wszystkim online, doświadczenia związane z rozpakowywaniem urządzeń w znacznym stopniu wpływają na ich postrzeganie marki i naszych produktów. W związku z tym, potraktowaliśmy opakowanie jako sposób na zainicjowanie dialogu między Xiaomi a naszymi użytkownikami.
W 2013 roku nasza druga generacja opakowań została zmieniona, aby nawiązywać do tej bliskości z odbiorcami. Zastosowaliśmy organiczny karton o ciepłym kolorze, aby pokazać, że Xiaomi to nie tylko marka technologiczna, ale też wizja pewnego stylu życia.
W tym samym roku, po udoskonaleniu naszych opakowań drugiej generacji, postawiliśmy sobie za cel stworzenie bardziej kompaktowego pudełka dla trzeciej generacji. Priorytetem była jakość wykonania, ponieważ szczegóły były kluczowe. W ostatecznym projekcie zastosowano jedną „tackę” zamiast dwóch na telefon i akcesoria, co uprościło budowę wnętrza opakowania. Pudełko zostało również odchudzone, poprzez zmniejszenie wysokości ścianek do takiej samej jak wysokość dołączanej ładowarki. Do koperty z instrukcją obsługi dodano niewielki uchwyt, aby ułatwić rozpakowywanie pudełka i zapewnić jego integralność. W rezultacie otrzymaliśmy prostsze, smuklejsze i lżejsze opakowanie Mi 3.
Urządzenia Xiaomi AIoT wyróżniają się dziś elegancką, prostą konstrukcją i minimalistycznym stylem. Nadaje im to subtelnego, spokojnego wyglądu. Większość opakowań AIoT jest biała.
Filozofia opakowań Xiaomi ewoluowała z czasem. Nieustannie doskonalimy się, aby zaspokoić potrzeby użytkowników i zapewnić doskonałe wrażenia z użytkowania produktu. Nasze podejście koncentruje się na potrzebach użytkownika, dostarcza mu doskonałych wrażeń podczas rozpakowywania. Stale udoskonalamy detale opakowań, zwracamy uwagę na każdy element procesu produkcyjnego. W ten sposób zapewniamy użytkownikom spójne doświadczenia w miarę rozwoju naszego projektu.
Jakie jest twoje zdanie na temat zielonego designu? W jaki sposób stosujesz swoją filozofię eko, aby wpłynąć na projektowanie opakowań?
Chen Lu: Nacisk na ekologiczne rozwiązania w opakowaniach rośnie na całym świecie. Jako pionierska globalna marka technologiczna, Xiaomi jest zaangażowana we wprowadzanie zrównoważonych metod. Obudowy urządzeń elektronicznych wymagają zastosowania materiałów plastikowych, takich jak PET, PP, PS i EPS. W naszym dążeniu do tworzenia ekologicznych opakowań aktywnie badamy rozwiązania oparte na papierze jako alternatywę dla plastiku.
Aby przyspieszyć nasze ekologiczne rozwiązania, trzy lata temu wprowadziliśmy bardziej zrównoważone projekty opakowań, realizując dwie inicjatywy: The One Paper Box oraz plan 2R (Reduce/Recycle). Pudełko One Paper Box wykorzystuje pojedynczy arkusz papieru zarówno jako opakowania wewnętrznego, jak i zewnętrznego, co zmniejsza ilość odpadów materiałowych w przypadku małych przedmiotów. Plan 2R polega na zastąpieniu, w przypadku dużych przedmiotów, plastikowych elementów wewnętrznych alternatywnymi produktami z papieru lub masy papierowej.
Jakie przeszkody utrudniają powszechne stosowanie ekologicznego projektowania opakowań na świecie? Jaką postawę powinno przyjąć Xiaomi na rynku?
Chen Lu: Powszechne stosowanie zrównoważonych opakowań wymaga ciągłych innowacji i promowania ekologicznych materiałów. W naszym podejściu do projektowania priorytetem jest środowisko naturalne i ograniczenie ilości tworzyw sztucznych. Naszym celem jest wykorzystanie papierowych lub celulozowych tacek, przy jednoczesnej minimalizacji kosztów poprzez optymalizację projektu opakowania.
Jaki będzie przyszły trend lub ewolucja projektowania opakowań?
Chen Lu: Przewiduję, że zrównoważone projektowanie będzie przyszłością projektowania opakowań, z naciskiem na możliwość ich ponownego wykorzystania, ponieważ klienci stają się bardziej świadomi ekologicznie. Zmniejszenie zużycia plastiku i uczynienie opakowania bardziej przyjaznym dla środowiska i lżejszym będzie głównym celem w projektowaniu.
Co kieruje tobą w twojej karierze projektantki opakowań?
Chen Lu: Projektowanie dla mnie to nie tylko praca, ale i pasja. Połączenie moich zainteresowań z pracą jest błogosławieństwem. To napędza mnie do utrzymania zaangażowania w realizację moich celów i kontynuowanie projektowania. Prostota projektu ukrywa wysiłek i inicjatywę włożoną przez twórcę. Projektanci muszą być na bieżąco z trendami, być ciekawi doskonalenia procesów i poznawać nowe materiały.
Źródło materiału i zdjęć: OneMulti PR