Zwrot sprzętu to zawsze stresujący moment. Szczególnie, jeśli mamy zwrócić sprzęt gdzieś do Chin. W tym artykule pokażę Wam jak się zachować, gdy musicie zwrócić sprzęt z AliExpress i pokażę, że nie jest to takie straszne.
Kupujecie sprzęt na AliExpress. Miesiąc później ktoś puka do Waszych drzwi i szczęśliwi otwieracie je odbierając wymarzony sprzęt. Odkurzacz, mop, oczyszczacz powietrza. Podłączacie go do gniazdka, chwila nerwowości i… nie działa.
Niestety, ale tak się zdarza. Sprzęt kupiony na AliExpress często podróżuje z Chin. A patrząc na przesyłki, które do mnie docierają to potrafi przeżyć naprawdę wiele. Co zatem w takiej sytuacji? W tym poradniku pokażemy Wam jak się zachować, gdy sprzęt nie spełnia Waszych oczekiwań.
Spór (Panel Dyskusyjny) na AliExpress
Podstawowa tarcza w AliExpress to możliwość otwarcia sporu. Jest to przesłanie informacji do AliExpress, że coś jest nie tak z naszym zamówieniem. W trakcie trwania zamówienia jesteśmy w tzw. okresie ochronnym zamówienia. Oznacza to, że pieniądze, które przelaliśmy do AliExpress za nasze zamówienia nie dotarły do sprzedawcy. Ten okres trwa 53 dni. Jeśli po tym czasie nic nie zrobimy, wtedy sprzedawca dostanie zapłatę.
Spór możemy otworzyć w dwóch wypadkach:
- Nie otrzymaliśmy przedmiotu na 5-7 dni przed zakończeniem okresu ochronnego.
- Otrzymany przedmiot różni się od opisu na stronie/rozmiar jest niewłaściwy/przedmiot jest uszkodzony lub niekompletny itd.
Spór możemy otworzyć dla każdego z zamówień na AliExpress, które mamy otwarte.
Otwarcie sporu i zwrot towaru
Spór otwiera się naprawdę prosto (bo tak to powinno wyglądać). Wchodzimy na nasze zamówienia z poziomu strony głównej (w aplikacji mobilnej też możecie to zrobić).
Następnie wyszukujemy zamówienie, które nas interesuje i klikamy „Otwórz Panel Dyskusyjny”.
Później wybieramy, czy interesuje nas zwrot produktów, czy tylko zwrot gotówki. Po wielu sporach i rozmowach z agentami AliExpress radzę wam wybrać „Refund only”. Przy „Return Goods” pojawia się kwestia zwrotu towaru oraz opłaty tego zwrotu. Jeśli aukcja miała darmowy zwrot to w porządku, ale w przeciwnym wypadku może się okazać, że koszt będzie po Waszej stronie i może być dość wysoki.
Przy refund only, jeśli udowodnicie, że sprzęt jest niesprawny, wtedy Ali samo opłaca powrót. Dostajecie kod do paczkomatu. Podjeżdżacie do dowolnego paczkomatu, wpisujecie kod i umieszczacie paczkę. Powiem szczerze, że bajka. Najpierw jednak trzeba udowodnić, że sprzęt jest niesprawny lub, że nie dotarł. W formularzu poniżej opisujecie całą sytuację i pokazujecie dowody (np. film, gdzie pokazujecie, że robot nie jeździ).
Dyskusja
AliExpress pozwala każdej ze stron na polubowne rozwiązanie sporu. My dajemy swoją propozycję i sprzedawca (lub AliExpress na nią odpowiada). Jeśli sprzęt jest niesprawny to sprawa jest prosta, wpisujemy pełną wartość zamówienia. Sprzedawca lub AliExpress odpowiadają na to zgodą lub nie. Brak zgody, często oznacza kontrofertę.
Przykładem była uszkodzona osłonka kabla do mojego nawilżacza. Prawdopodobnie uszkodzona w trakcie transportu, ale tego nie wiem. Zaproponowałem swoją ofertę jako, że sprzęt był uszkodzony. Nie chciałem go jednak odsyłać. AliExpress ją odrzuciło i zaproponowało mi 50 zł zwrotu. Przyjąłem ich ofertę. Czasem jednak jest chytry sprzedawca, a tego bardzo nie lubię. Na taką sytuację także mam dla Was kilka rad.
Różne praktyki sprzedawców na AliExpress
Sprzedawcy na AliExpress są przeważnie uczciwi. To bardzo dobra wiadomość, bo robię tam naprawdę sporo zakupów i sporadycznie mam problemy. W jaki sposób działają nieuczciwi sprzedawcy? 90% ma taką samą metodę.
Fałszywy numer przesyłki
Sprzedawca na AliExpress ma określoną ilość dni na wysłanie zamówienia. Najczęściej w ostatnim dniu, wstawia fałszywy numer przesyłki. Łatwo to sprawdzicie dzięki aplikacji 17Track (Must Have, jeśli robicie zakupu na Ali). Ciężko jest to jednak udowodnić. AliExpress widzi jednak numer, czyli liczy się czas tak jakby przesyłka do nas szła.
Wtedy mamy dwa scenariusze. Albo przesyłka do nas nie dotrze (wtedy AliExpress zwróci nam pieniądze po otwarciu sporu i zaznaczeniu, że przesyłka nie dotarła) albo sprzedawca po jakimś czasie podmieni numer przesyłki. Jeszcze w geście pojednania wydłuży nam czas ochronny i wszystko jest ok. No, nie do końca. Oznacza to, że sprzedał towar, którego nie miał i musiał go skądś dostać. A my w efekcie zamiast trzech tygodni, czekamy trzy miesiące. Jeśli dostaniemy sprzęt to super, ale jeśli nie i się zapomnimy (nie otworzymy sporu) to sprzedawca dostanie pieniądze za nic…
Proszę, zamknij spór
Nigdy nie zapominajcie, że spór to wasza tarcza. Gdy już go otworzycie to trwa tak długo jak zostanie rozwiązany. Często sprzedawcy proszą, żebyście go anulowali, bo:
- Już dzwonili do kolegi jego kolegi i przesyłka idzie
- Bo to rani ich uczucia (autentyczny przypadek)
- Bo sprzęt już jest na granicy, tylko go trzymają
Agenci AliExpress są po Waszej stronie i zawsze mówią to samo: Otwórz spór, gdy tylko będziesz mógł. Nie odbierajcie sami sobie tarczy! Jeśli sprzedawca jest uczciwy i wysłał produkt zgodny z opisem w zadanym czasie to nie ma się czego obawiać. Spór nie ma być sposobem na „tanią kasę”, tylko formą ochrony. Jeśli sprzedawca usilnie namawia Was do anulowania sporu to „Wiedz, że coś się dzieje”.
Zwrot towaru, a cena produktu
Ciekawa rzecz jaką zauważyłem przy okazji zwrotu produktu, który dostałem w dobrej cenie. Uzbierałem kupony, wykorzystałem rabat i w efekcie dostałem sprzęt 150 zł taniej. A teraz zwrot i cały trud w plecy, prawda? No, nie do końca. Tutaj ukłon w stronę AliExpress.
Zwrot dostajecie od kwoty produktu przed kuponami i rabatami. Czyli jeśli produkt kosztował 1 200 zł, wy wykorzystaliście kupony i kupiliście go za 1000 zł, to zwrotu dostaniecie 1 200 zł.
Podsumowanie
Zwroty towarów działają na AliExpress bardzo sprawnie. Trzeba tylko pamiętać o jednej rzeczy, czyli otwarciu sporu. Zawsze pamiętajmy, że po drugiej stronie jest osoba, więc nie ma sensu tego nadużywać. Bezpieczniej się jednak czuję, gdy wiem, że jeśli sprzęt jest zepsuty to mogę go zwrócić bez wybitnie ciężkich batalii.
W kolejnym poradniku opiszę Wam procesy gwarancyjne.
Odradzam AliExpress, przesyłka dotarła bez smartwatch. Rozerwany wewnętrzny foliopak. Sprzedawca za każdym razem wymyśla jakieś wymówki: a to wyślij nagranie wideo otwarcia paczki a to na protokole szkody nie ma pieczątki, a to prześlij maila. Szkoda czasu. Nigdy więcej.