Raport Technology Vision 2023 „Kiedy atomy spotykają bity. Fundamenty nowej rzeczywistości” przedstawia kluczowe trendy technologiczne, które zbliżą do siebie sferę fizyczną i cyfrową, prowadząc do transformacji przedsiębiorstw „tu i teraz”.

– Aż 96% dyrektorów zarządzających zgadza się, iż w ciągu najbliższej dekady synergia świata cyfrowego i fizycznego doprowadzi do transformacji ich branży. Dotarliśmy do etapu rozwoju innowacji technologicznych dla biznesu, w którym firmy coraz częściej i w coraz większym zakresie wykorzystują swoje cyfrowe możliwości w praktyce. Odwołując się do tytułu tegorocznego raportu Tech Vision – synergia atomów i bitów – stwarza zupełnie nowe szanse. Nie tylko sprzyja powstawaniu nowych produktów i usług, ale również napędza potencjał nowej ery badań naukowych – mówi Jacek Borek, dyrektor zarządzający Accenture Technology w Polsce.

Jak wynika z raportu Accenture, rozwój sztucznej inteligencji oraz innych wschodzących technologii otwiera przed biznesem niespotykane wcześniej możliwości, wynikające z połączenia sfery fizycznej i cyfrowej. 

 – Najbliższa dekada będzie kształtowana przez mega trendy technologiczne: chmurę, metawersum i sztuczną inteligencję. Te trzy trendy przyczynią się do zbliżenia sfery cyfrowej i fizycznej. Choć oddziaływanie technologii AI to proces długofalowy, liderzy muszą skupić się na działaniu „tu i teraz”. Aby w pełni wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji, firmy muszą inwestować w dane, specjalistów i personalizację modeli AI – mówi Paul Daugherty, dyrektor generalny Accenture Technology.

Błyskawiczny rozwój modelu ChatGPT zwrócił uwagę świata na potencjał generatywnej sztucznej inteligencji w zakresie zwiększania ludzkich możliwości. Jak szacuje Accenture, aż 40 proc. godzin pracy będzie realizowanych  w całości lub ze wsparciem językowych modeli AI. Z kolei 98 proc. ankietowanych przez Accenture liderów biznesu uważa, iż modele bazowe AI w ciągu najbliższych trzech do pięciu lat będą odgrywać istotną rolę w strategiach ich organizacji.

Raport Accenture Technology Vision 2023 przedstawia cztery trendy, które wpłyną na pojawienie się nowej rzeczywistości, łączącej sferę cyfrową i fizyczną:

  • Generatywna sztuczna inteligencja (Generative AI): Niemal wszyscy ankietowani dyrektorzy zarządzający (98 proc.) stwierdzają, iż generatywne modele AI – stosowane w celu zwiększania ludzkich możliwości, rozwijania kreatywności oraz wsparcia w realizacji zadań – będą odgrywać istotną rolę w obszarze innowacyjności przedsiębiorstw, a 95 proc. uważa, że doprowadzą one do przełomu w obszarze analityki biznesowej.
  • Tożsamość cyfrowa (Digital identity): 85 proc. ankietowanych postrzega uwierzytelnianie tożsamości użytkowników sieci i zasobów cyfrowych jako kwestię strategiczną, stanowiącą podstawę funkcjonowania organizacji w cyfrowo-fizycznej przestrzeni.
  • Twoje dane, moje dane, nasze dane (My data, your data, our data): Dane są podstawą, aby uruchomić pełny potencjał technologii AI, dlatego niezbędne jest przeprowadzenie optymalizacji ich przetwarzania. Według 90% kadry zarządzającej, która wzięła udział w badaniu Accenture, dane stają się obszarem decydującym w kwestii osiągania przewagi konkurencyjnej na tle branży oraz na tle rynku.
  • Granice naszych możliwości (Our forever frontier): Synergia nauki i technologii staje się coraz silniejsza i powoduje dynamiczny rozwój w obu dziedzinach. Zdaniem 75 proc. respondentów, ten proces może przyczynić się do wypracowania rozwiązań w kwestii największych globalnych wyzwań.

W wyniku wieloletnich badań i współpracy z klientami, firma Accenture stworzyła zespół Generative AI and Large Language Model (LLM) Center of Excellence skupiający 1600 profesjonalistów. Wykorzystując gruntowną wiedzę i doświadczenie ponad 40 tys. ekspertów Accenture, członkowie zespołu zajmują się badaniami nad generatywną sztuczną inteligencją. Aby wspierać liderów biznesu Accenture opublikowało badanie „A New Era of Generative AI for Everyone” (Nowa era: AI dla każdego) na temat dużych modeli językowych AI (LLM AI), oferujące praktyczny wgląd w to, jak firmy mogą najlepiej wykorzystać tę przełomową technologię.

Źródło i zdjęcia: Tailors Group


Kompletnie zwariowany na punkcie smart. Jeśli tylko pojawi się coś nowego, to koniecznie musi to dostać w swoje ręce i przetestować. Lubi rozwiązania, które się sprawdzają, i nie znosi bezużytecznych gadżetów. Jego marzeniem jest zbudować najlepszy portal z obszaru smart w Polsce (a później na świecie i Marsie w 2025).

Polska grupa Smart Home by SmartMe

Polska grupa Xiaomi by SmartMe

Promocje SmartMe

Dodaj komentarz